loading...
وبسایت تخصصی برق و الکترونیک
احمد بنی حسن بازدید : 764 پنجشنبه 19 فروردین 1395 نظرات (2)

تابلو برق چیست:تابلومحفظه ای است که تجهیزاتی مختلف از قبیل کلید ها ,فیوزها ,کانکتورها ,رله ها و…. در آن قرار میگیرند تا بتوان به وسیله آن ها عملکرد هایی همچون حفاظت ,تقسیم بار,کنترل و…. را انجام داد.

 

انواع تابلو برق از لحاظ نوع محفظه و طراحی

1-تابلو برق های  Metal Enclosed:این نوع تابلو برق ها دارای محفظه تمام بسته ای است که همه قطعات و تجهیزات در داخل آن قرار میگیرند .که خود به دو نوع تقسیم می شود.

  • تابلو برق های Metal Clad: داخل این نوع تابلو ها بخش بندی شده است مزیت این نوع تابلو این است که اگر قطعات یکی از بخش ها آسیب ببیند آسیب به دیگر بخش ها منتقل نمی شود .به فرض اگر یکی از قطعات به دلایل مختلف منفجر شود قطعات دیگر سالم می مانند.بخش بندی این نوع تابلو برق به این صورت است 1-بخش باسبار 2-بخش سر کابل 3-بخش تجهیزات کنترل و اندازه گیری (LV)  و 3-  محفظه کلید
احمد بنی حسن بازدید : 4744 چهارشنبه 18 فروردین 1395 نظرات (0)

سکسیونرچیست:

سواساز، سکسیونر، Sectionner و یا Disconnect Switch

یکی از تجهیزات اصلی در هر ایستگاه برق فشار قوی سکسیونرها (Sectionner) هستند . لفظ سکسیونر لغتی است فرانسوی و به معنای جدا کننده ، و با  دیس کانکتورها (Disconnector)  نباید اشتباه گرفت ( دیس کانکتور به معنای قطع کننده است ) . اما بصورت عام این دو لغت را  تواماً در نقشه ها و محاورات برای سکسیونرها بکار می برند .

عمل و کار سکسیونر در ایستگاههای برق فشار قوی جدا کردن قسمتها و سکشن های مختلفی از تجهیزات است و عملیات مانور بروی تجهیزات را مهیا می سازد . نکته قابل ملاحظه در استفاده از این تجهیز ، عدم قابلیت فرمان دهی در زیر بار است . یعنی بروی سکسیونرها  در حالتOn Load نمیتوان مانوری انجام داد چرا که قابلیت قطع و وصل در زیر بار را ندارد و موجب صدمات و خسارات جدی به خود سکسیونر و دیگر تجهیزات میشود . در طراحی سکسیونرها هیچ تمهیدی جهت جلوگیری و محدود کردن قوس های شدید الکتریکی ناشی از باز و بسته کردن مدارات بکار نرفته است به همین خاطر تنها در حالت بی باری قادر به انجام فرمان بروی آن هستیم .( البته در انواعی از سکسیونر های فشار متوسط (۲۰ کیلو ولت ) سکسیونرهای خلا بکار میرود .)

سکسیونر باید در حالت بسته یک ارتباط گالوانیکی محکم و مطمئن در کنتاکت هر قطب برقرار می سازد و مانع افت ولتاز می شود.لذا باید مقاومت عبور جریان در محدوده سکسیونر کوچک باشد تا حرارتی که در اثر کار مداوم در کلید ایجاد میشود از حد مجاز تجاوز نکند .این حرارت توسط ضخیم کردن تیغه و بزرگ کردن سطح تماس در کنتاکت و فشار تیغه در کنتاکت دهنده کوچک نگهداشته می شوددر ضمن موقع بسته بودن کلید نیروی دینامیکی شدیدی که در اثر عبور جریان اتصال کوتاه بوجود می آید .باعث لرزش تیغه یا احتمالاباز شدن آن نگردد.از این جهت در موقع شین کشی و نصب سکسیونر دقت باید کرد تا تیغه سکسیونر در امتداد شین قرار گیرد .بدین وسیله از ایجاد نیروی دینامیکی حوزه الکترومغناطیسی جریان اتصال کوتاه جلوگیری بعمل آید.

طبق قوانین متداول الکتریکی جلوی هر کلید قدرتی از 1کیلوولت به بالا و یا هر دو طرف در صورتیکه آن خط از هر دو طرف پتانسیل می گیردسکسیونر نصب می گردد. برای جلوگیری از قطع ویا وصل بی موقع ودر زیر بار سکسیونر معمولا بین سکسیونر وکلید قدرت چفت وبست(مکانیکی یا الکتریکی)بنحوی برقرار می شود که با وصل بودن کلید قدرت نتوان سکسیونر را قطع ویا وصل کرد. بر خلاف کلید های هوایی ،سکسیونرها قادر به قطع هیچ جریانی نیستند .آنها فقط در جریان صفر باز و بسته می شوند . این کلیدها 

احمد بنی حسن بازدید : 743 پنجشنبه 01 بهمن 1394 نظرات (0)

ترموکوپل چیست

 

ترموکوپل چیست انواع و کاربرد آن کدام است :
ترموکوپل یکی از پر مصرف ترین سنسورهای اندازه گیری دما محسوب میگردد . این سنسورهای ساده با استفاده از اتصال یک فلز و آلیاژ آن و با توجه به اثر سیبک تولید میشوند و با همین مکانیزم ساده قادر به اندازه گیری دما به راحتی در رنج وسیعی از زیر صفر تا حدود 1700 درجه میباشند . با توجه به پدیده سیبک اتصال هر دو فلز از نوع مختلف باعث ایجاد ترموکوپل شده و تولید میلی ولتی متناسب با دمای اعمال شده میکند از این رو انواع مختلفی از ترموکوپل میتوان تولید کرد در حالی که در استانداردهای متداول میتوان از انواع 10 یا 12 ترموکوپل یاد کرد که در مدلهای های مختلف و با اشکال گوناگون تولید میشود . با توجه به کاربرد ، محیط اندازه گیری دما ،رنج دما ، اندازه گیری دقیق از انواع ترموکوپل میتوان به انواع زیر اشاره کرد :
(CHROMEL-ALUMEL) ترموکوپل تیپ K
ترموکوپل نوع K از سیم فلزی Ni-Cr (به نام تجاری کرومل Chromel) و Ni-Al (به نام تجاری آلومل Alumel) ساخته می شود.این ترموکوپل ارزان قیمت است و یکی از پرکاربردترین ترموکوپل ها می باشد. رنج عملکرد دمایی آن بین −200 °C و +1350 °C و حساسیت آن تقریبا 41 µV/°C است و معمولا در دماهای بالا مورد استفاده قرار می گیرد. ترموکوپل نوع K بخاطر استفاده از مس خاصیت ضد اکسیداسیون دارد لذا در کوره ها که اکسیداسیون رخ می دهد مناسب تر می باشد
(IRON-CONSTANTAN) ترموکوپل تیپ J
این ترموکوپل از فلز آهن Fe و آلیژهای مس - نیکل Cu-Niساخته می شود. رنج دمایی این ترموکوپل بین −180 °C و +750 °C است. به دلیل احتمال اکسید شدن آهن این ترموکوپل ، در صنایع قالب ریزی پلاستیک استفاده می شود. حساسیت ترموکوپل نوع J ، به اندازه ی 55 µV/°Cاست و برای طرح های جدید توصیه می شود. در ترموکوپل نوع J به علت وجود آهن در مکانهایی که امکان اکسیداسیون وجود دارد استفاده نمی شود
(CHROMEL-CONSTANTAN ) ترموکوپل تیپ E
ترموکوپل نوع E با استفاده از فلزات Ni-Cr (کرومل) و Cu-Ni (کنستانتان Constantan) ساخته می شود. محدوده ی عملکرد دمایی آن ، بین −40 °C و +900 °C است. این ترموکوپل با 68 µV/°C بیشترین حساسیت را دارد و می توان از آن در کاربردهای خلاء و مواردی که حسگر در آن حفاظت نشده است ، استفاده کرد.
(COPPE-CONSTANTAN) ترموکوپل تیپ T

درباره ما
Profile Pic
با عرض سلام و احترام خدمت شما خواننده عزیز از اینکه وبسایت من رو برای خواندن انتخاب کردید از شما کمال تشکر را دارم. من احمد بنی حسن هستم که افتخار دارم اطلاعات مربوط به برق و مقالات مربوط به این موضوع را از طریق این وبلاگ در اختیار شما سروران گرامی بگذارم. عزیزانی که تمایل همکاری در جمع آوری و ارسال مطالب به این وبسایت را دارند لطفا از طریق ایمیل هماهنگ نمایند. بدیهی است پیشنهادات شما عزیزان باعث افزایش سطح فعالیتی ما می گردد. هدف این سایت انتشار مقالات،تحقیق،پروژه ها،و پایان نامه های دانشجویی دراینترنت جهت استفاده دانشجویان و اساتید رشته برق میباشد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 33
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 101
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 16
  • بازدید هفته : 342
  • بازدید ماه : 1,353
  • بازدید سال : 12,564
  • بازدید کلی : 157,109